Pengaruh Strategi Pembelajaran Spontaneous Group Discussion (SGD) Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa

  • Lambok Simamora Universitas Indraprasta PGRI
  • Ulfah Hernaeny Universitas Indraprasta PGRI
Keywords: Learning strategies, Spontaneous Group Discussion, mathematical critical thinking skills

Abstract

The purpose of this study was to find out whether there was an influence of students' critical thinking skills using the Spontaneous Group Discussion learning strategy. The research method used in this study is quasi-experimental with a total sample of 30 groups, taken using the Proportionate Stratified Random Sampling technique. Test requirements for data analysis used are normality test, homogeneity test, hypothesis test.. From the hypothesis test the t test shows that at a significant level of 5%, it means that H0 is rejected and H1 is accepted because of tcount> t table. Which means that students 'mathematical critical thinking skills taught with Spontaneous Group Discussion learning strategies are not the same as students' critical thinking skills taught by using the Group Investigation learning strategy

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arikunto, S. (2003). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan, Jakarta: Bumi Aksara.

Hartati, B. (2010). “Pengembangan Alat Peraga Gaya Gesek untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa SMA”. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia. (http://journal.unnes.ac.id).

Herman, T., dkk.. (2007). “Pengembangan Pembelajaran Matematika Berbasis Masalah unutk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis dan Kreatif Siswa SMP”. Laporan Hasil Akhir Penelitian Hibah Bersaing Perguruan Tinggi XIV. Universitas Pendidikan Indonesia.

Karim, A. (2011). “Penerapan Metode Penemuan Terbimbing dalam Pembelajaran Matematika untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep dan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar”. Seminar Nasional Matematika dan Terapan, (Online), (http:/www.scholar.google.com, diakses 14 Oktober 2014).

Khairani, I. (2013). “Perbandingan Hasil Belajar Fisika Siswa Yang Diajarkan melalui Model Pembelajaran Spontaneous Group Discussion (SGD) dengan Model Pembelajaranrn Student Team Achievement Divisions (STAD) di SMP Negeri 1 Peukan Bada”. Skripsi. Universitas Syiah Kuala Darussalam-Aceh.

Kusumawati, A. (2014). “Pembelajaran Matematika Dengan Menggunakan Metode Spontaneous Group Discussion (SGD) Ditinjau dari Kesiapan dan Hasil Belajar Siswa Kelas VIII SMP Aisyiyah Boarding School Malang”. Tesis. Universitas Muhammadiyah Malang. (http://unmuh.info/digimath/tampil_materi.php?idmateri=657)

Nurkhasamah, D. & Kurniasih, N. (2010). Peningkatan Kreativitas melalui Pembelajaran Kooperatif tipe Spontaneous Group Discussion. Universitas Muhammadiyah Purworejo.

Sukardi. H. M.. (2009). Evaluasi Pendidikan Prinsip dan Operasionalnya. Jakarta: Bumi Aksara.

Supardi. (2013). Aplikasi Statistika dalam Penelitian. Jakarta: Ufuk Press.

Redhana, I.W. (2003). “Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Melalui Pembelajaran Kooperatif Dengan Strategi Pemecahan Masalah”. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran IKIP Negeri Singaraja. 3.

Rofiah, R. (2013). “Strategi Metakognitif dalam Pembelajaran Matematika untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa”. Skripsi. Jakarta: Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah.

Zuriah, N. & Sunaryo, H. (2009). Berpikir Kritis Dialogis Melalui DDCT (Deep Dialogues And Critical Thinking); Teori dan Aplikasinya dalam Pembelajaran. Malang: Universitas Muhammadiyah Malang.

Published
2019-03-07
How to Cite
Simamora, L., & Hernaeny, U. (2019). Pengaruh Strategi Pembelajaran Spontaneous Group Discussion (SGD) Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa. Jurnal Gemaedu, 4(2). Retrieved from http://gemaedu.pgri.or.id/index.php/JG/article/view/161
Section
Articles